سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلریناتور خورشیدی 

فروش دوزینگ خورشیدی کلر

 

مقاومت تماسی

مقاومت ایجاد شده در اثر زبری سطوح تماسی . برای این مقاومت گرمایی جدولی تعبیه شده که شما قادرید بر اساس جنس دو سطح تماسی مقاومتی را بخوانید و در مسئله برای رسیدن به جوابی بهتر استفاده کنید .

مثال

دیوار مرکب مسطحی را در نظر بگیرید که از دو ماده با رسانندگی های گرمایی    :


 و ضخامت های      تشکیل شده است. مقاومت تماسی در فصل مشترک(km^2/w    )      است. ماده  Aدر مجاورت سیال  با  و مادهBدر مجاورت سیال  با  قرار دارد.

آهنگ انتقال گرمااز دیوار به ارتفاع 2 متر و عرض 2.5 متر چقدر می باشد؟

حل:

 

واحد سنجش گرما

 

در دیوارهای مرکب بهتر است که اغلب از ضریب کلی انتفال گرما،U،استفاده کردکه نام دیگر این ضریب قانون سرمایش نیوتون است.

 

که در آن  اختلاف دمای کل است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گرمای محسوس(Sensible heat):

اگر نتیجه افزایش یا کاهش گرمای یک ماده فقط تغییرات دمای ماده باشد و در ماده هیچگونه تغییرحالتی روی ندهد، به آن گرمای محسوس گویند.

ü     گرمای نهان تبخیر

ü     گرمای نهان ذوب

ü     گرمای نهان تقطیر

ü     گرمای نهان انجماد

 

.

مثال:

چند کالری گرما لازم است تا 100 گرم یخ را به آب  15 تبدیل کند؟

پاسخ:                              

         

 

دما واندازه گیری دما(Temperature)

دما مقیاسی است که برای اندازه گیری شدت گرمای مواد بکار رفته و می تواند مسیر حرکت انرژی حرارتی را مشخص نماید .

یعنی دما نمی تواند به تنهایی مقدار گرمای یک ماده را به دست دهد . بلکه فقط درجه گرمی ، یا چه مقدار گرم و یا سرد بودن ماده را بطور نسبی نشان می دهد .

بدین لحاظ در موقع بکار بردن لغات " دما " و " گرما " می بایستی به این تعاریف و فرق بین آنها دقت کافی مبذول داشت .

در تئوری ملکولی گرما ، دما سرعت حرکت اتم را اندازه گیری می کند و گرما حاصلضرب سرعت حرکت اتم در تعداد اتمهایی که تحت تاثیر گرما قرار گرفته اند می باشد.

ترمومتر (Thermometer )

ترمومتر وسیله ای است که می توان با آن دما را اندازه گیری کرد . ساختمان ترمومتر از یک لوله شیشه ای آب بندی شده و یک حباب ، که در انتها ی پائین لوله قراردارد تشکیل شده است . درداخل آن مقداری مایع ( جیوه یا الکل ) قرار دارد که به صورت یکنواخت منبسط می شود .

در بعضی از ترمومتر ها برای اندازه گیری دما از فلز استفاده می شود . در هنگام تغییر دما، فلز منبسط و منقبض می شود . این عمل باعث حرکت یک شاخص به سمت بالا و پایین مقیاس خواهد شد .

در بعضی از ترمومترها با اندازه گیری یک ولتاژ خیلی کم ، که در یک ترموکوپل تولید می شود می توان دما را مشخص نمود . این وسایل را پتانسیومترPotentiometer )) می نامند . این وسایل در اندازه گیری دماهای بالایی که خارج از محدوده عملکرد ترمومترهای ساق شیشه ای می باشند ، خیلی مفید خواهند بود .

رادیومتر نیز یک نوع ترمومتر بوده و براساس دریافت تشعشعات مادون قرمز ارسالی ازماده عمل می نماید . به کارگیری این ترمومتر خیلی آسان بوده و برای اندازه گیری دمای ماده ،لازم نیست که رادیومتر با ماده مورد نظر تماس داشته باشد.

 

درجه حرارت خشک (Dry bulb temperature )

دمای اندازه گیری شده توسط یک دماسنج معمولی با حباب خشک را که با هوای محیط در تماس است، درجه حرارت خشک نامیده وآنرا با Tdb نشان می دهند.

 

درجه حرارت مرطوب(Wet bulb temperature )

دمای اندازه گیری شده توسط یک ترمومتر که حباب آنرا یک پنبه مرطوب احاطه کرده و در معرض جریان هوا قرار دارد ، درجه حرارت مرطوب نامیده و آنرا با Twbنشان می دهند.

 

دمای نقطه شبنم(Dew point temperature )

هنگامی که هوا سرد می شود دریک درجه حرارت خاص بخار آب موجود درهوا شروع به تقطیر شدن می نماید. درجه حرارت این نقطه را دمای نقطه شبنم نامیده وآنرا با Tdpنشان می دهند.

 

 






تاریخ : یکشنبه 95/9/21 | 11:14 صبح | نویسنده : اسفیدانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • سامان آنلاین